I Heart San Francisco (part 1)


Mitt lilla äventyr i San Francisco började i fredags då jag på förmiddagen klev på Greyhound-bussen. Från 11am till 9pm var Gråhundbussen mitt hem. Fruktansvärt lång tid kan tyckas, men jag är ganska van att åka bil/buss länge efter min familjs många resor till Jämtland (då vi åkte ca 14 timmar på en dag) och södra Europa. Det enda störiga var att busshelvetet stannade så många gånger eftersom det tydligen bara går direktbussar mellan San Francisco och Los Angeles. Oh well. Fredag kväll kom jag alltså fram och där väntade min pappas kusin Erik och hans mor Brita på mig. Det var såklart lite nervöst att träffa de eftersom de är family men jag har ju bara skrivit med Erik och pratat lite i telefon. Brita pratar svenska men Erik kan bara förstå och inte prata, trots fyra års svenskastudier på Berkeley. Vi styrde bilen mot deras hus i Millbrae som ligger en bit söder om SF. Dock inte alls långt, som t.ex. mellan LA:s olika stadsdelar. Träffade Eriks fru Carmen och deras son Alan. Alla är verkligen jättetrevliga! Alan var lite blyg i början men sedan blev han väldigt fäst vid mig.



Lördag tog vi bilen till Fisherman's Wharf där alla piers ligger, bla kända Pier 39 som är ett äkta turistställe. Men ändå trevligt och mysigt. Brita köpte en "I Heart SF"-tröja till mig och massa vykort. Hon är så snäll och ville ge mig typ allt haha. Sedan tog jag, Carmen och Alan en Cable Car från piren till Union Square. Där mötte vi upp de andra och gick till en sådan där 50's Diner (ni vet) för lunch.



Vi körde vidare till utsiktsplatsen Twin Peaks. Maffig utsikt över hela San Francisco och SF bay. Kan väl tilläggas att under hela min vistelse så var det inte dimmigt alls! Det var tom t-shirt-varmt stora delar av tiden. Detta var dock ovanligt så jag antar att jag var väldigt lucky.
Sedan körde vi runt ett slag och bara kollade in lite grejor och stannade vid en strandpromenad nära Bay Bridge. Shoppade lite middagsmat och Brita köpte kaffe till oss på Starbucks. På kvällen kollade jag och Alan på Mamma Mia (som han redan hade sett minst fem gånger och kunde alla repliker och låttexter till) och så åt vi kräftor (!) och köttbullar till middag. Vid niotiden var jag alldeles sjukt trött, förmodligen fortfarande ganska jet-laggad sedan tisdagen Atlanten-korsande...

Söndag gjorde vi matsäck och körde över Golden Gate Bridge till Marin County där Muir Woods ligger. Där finns de kända Redwoodträden som är de längsta i hela världen! Här hölls också ett känt FN-möte när Dag Hammarskiöld var generalsekreterare. Vi gick några timmar, picknickade och hade det allmänt trevligt. Fantastisk skog!



Erik, Carmen, Alan och Brita i Muir Woods.




Vi spanade in bron från båda sidorna. Underbart vackert. Helt klart och inte alltför blåsigt. Körde vidare och kollade in ett område där militären tidigare bodde, det rikaste området, den största stranden och stället Erik växte upp. På kvällen kollade vi fotoalbum och sedan gick vi till en Thairestaurang och fyllde magarna med Pad Thai och curryrätter.
Sedan Alan tvingade mig att kolla på Scoobidoo tills jag nästan somnade.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Vilka fina bilder! Syns att Erik är en Gjerstad, Alan tveksamt:) men vilken gullig kille han verkar vara!

SF verkar vara mysigt, hoppas vi får uppleva SF också!

2009-01-23 @ 15:49:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0