I Heart San Francisco (part 2)


Måndagen började med frukost och farväl till familjen och sedan skjutsade Erik och Alan mig till BART som är San Franciscos tunnelbana/tåg system. Tog tåget in till Union Square och dumpade min feta väska (när när när ska jag lära mig how to travel light??) på mitt hotell. Ett ganska schysst hotell till ett bra pris (typ 50-60 dollar om jag minns rätt) med väääldigt centralt läge. Köpte en latte och gick till Union Square och satte mig i solskenet (varmt denna dagen!) och väntade in Sergio. Han hade med sig sin bästa vän (en brud jag inte kommer ihåg namnet på, eller iaf inte kan stava) och vi käkade lunch på The Cheesecake Factory ovanför Macy's. Tog Ceasersallad som var så enorm att jag skämdes för hur mycket jag var tvungen att lämna. Hatar när de har så stora portioner (jag tog ändå 'small') för det känns ju aldrig bra att slänga mat, det tar emot liksom. Anyways, cheesecaken till efterrätt var yummy men såklart sjukt mäktig.


Sedan begav vi oss till området Haight som är typ det gamla hippiekvarteret. Nice ställe med massa vintageaffärer och coffee houses. Köpte en liten blommig klänning för ynka 8 dollar. Vi gick runt där länge länge och körde sedan tillbaka till mig hotell och Sergio körde hem till sig för det var nåt skit han var tvungen att ordna.

Haight

Så jag gjorde det enda rätta: shoppade! Någonting måste man ju ha med sig hem och det ligger ett stort H&M precis vid mitt hotell. Så lite underkläder och en vårjacka (från Forever XXI) åkte ner i kassarna. Sedan käkade jag BK-middag (första gången någonsin under min tid i USA...) i horisontell ställning på hotellrummet och bara slappade.

Tisdag och Obama tog över Vita huset!!! Vilket jag såklart var tvungen att se! Det bästa var iofs att se Bush lämna huset... Perfekt med tidsskillnaderna ibland eftersom detta sändes på morgonen i California men ju var på dagen i Washington...

Yay!

Sedan begav jag mig via Cable Car (som blev gratis för de inte hade växel på en 20 dollar he he) till Pier 33 varifrån jag tog färjan till Alcatraz! Väldigt populärt turistmål och kändes självklart för mig att besöka. Hur intressant är det inte på en skala liksom? Ni vet ju vad det är så mer behöver jag inte förklara men annars kan ni läsa mer här http://en.wikipedia.org/wiki/Alcatraz.  Jag såg först en introduktionsfilm (där jag snackade lite med en britt som reser jorden runt och hade sett svenskar i varenda hörn av världen - that's us!) och så vandrade jag runt bland byggnaderna. Sedan gick jag in i själva cell house och gick audio touren som verkligen var bra! Man fick hörlurar och typ en mp3 och så gick man runt efter instruktioner och så pratade gamla interner och väktare om hur det varit på Alcatraz. Samtidigt hörde man ljud av celldörrar slå igen, fångar som skrek etc. Väldigt bra tur! Man fick se cellern inredda som de kända rymningsförsöket då några fångar tillverkat. Det som slog mig är hur sjukt nära ön ligger San Francisco. Vyn är helt oslagbar. De sade också att det var det som var så ruttet för fångarna för de blev varje dag påminda om livet utanför fängelset som var så påtagligt nära men onåbart för dem.





Efter Alcatraz kom Sergio och hämtade mig och så åkte vi över Golden Gate bron till Mill Valley som är hans hemstad. Där körde vi en lång slingrig, brant väg upp till bergstoppen Tamalpais Mt (jävla tur att Sergio är van att köra på såna vägar). Helt oslagbar utsikt!!!
 

Efter det gick vi på bio för jag ville verkligen se Milk i San Francisco eftersom den utspelar sig där. Helt amazing film! Ska skriva mer om den senare...

Efter det skjutsade Sergio in mig till centrum och jag köpte med mig mat och dricka och begav mig till Greyhound-stationen och 10pm var jag på väg till Santa Barbara igen och var hemma igen 7am i onsdags. Tröttsamt men helt okey. Det störiga var ju att bussen stannar så ofta vilket gör det svårt att sova då ljusena slås på och chaffisen säger nåt i micken vid varje station och nya passagerare kliver på.  

Det var det det! Som sagt, San Francisco: I Heart you!! Underbar stad. Res dit helt enkelt!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0