Fotografera


En sådan här kamera köpte jag häromdagen (begagnad, man är väl inte gjord av pengar heller). En Minolta Dynax 4. Den är såklart inte digital för då hade den kostat flera tusen kronor. Nej, det är en analog systemkamera som jag har tänkt lära mig fota lite med. Lite otippat kanske? Jag kan iallafall praktiskt taget ingenting om det och jag har inte ens en instruktionsbok till kameran. Men jag ska leta lite info på nätet, kanske låna en fotobok på bibblan och såklart utforska själv. Och så ska jag till en kameraaffär där de får visa mig hur jag sätter in film och annat sånt som känns bra att kunna (no shit).

Vidare till vad jag egentligen tänkte skriva här är att det verkar väldigt populärt bland (yngre) människor idag att fotografera. Oftast med vanliga digitalkameror. Jag hittar en del i bloggar och min syster brukar också hålla på. Det är såklart inget fel med detta. Det jag är så trött på är alla dessa bilder på fruktansvärt tråkiga och till synes obetydliga saker. T.ex. en närbild på ett löv eller ett grässtrå eller en bit asfalt eller en frukt och fan och hans moster. Visst är bilderna ganska fina men så satans tråkiga!! De bilder jag är intresserad och vill kunna fota själv är bilder på människor. Människor! Bilder med nåt som händer. Något som fångar intresse. Något som förmedlar en känsla. Sedan kommer jag säkert ta massa coola bilder på t.ex. grejor i San Fransisco men alla bilder med människor är intressantare bilder och framförallt mycket roligare att framkalla och titta tillbaka på. Det har iallafall min far alltid sagt. Jag är väldigt beredd att hålla med.

Det var bara det,



Kommentarer
Postat av: Tobias

svar: kanske är så då :)

2009-01-09 @ 00:01:36
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Pappa

Ja, det är rätt!

2009-01-09 @ 08:36:35
Postat av: Sarah

Hahah jag hade en riktigt fotodag idag men då borde du inte gilla mina kort från idag för men jag måste säga dom är faktiskt vackra ändå. Det var jätte fint väder i SB idag!

2009-01-10 @ 08:45:55
URL: http://sarahgustavsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0