Om stundande flytt till USA och skolan där


Tänkte berätta lite om skolan jag ska gå på i USA och om hur jag har gått till väga. Kan ju vara intressant för någon som är sugen på att göra detsamma eller bara är nyfiken.

Jag har valt att gå på ett sk Community College eftersom det gör att jag sedan får gå på University genom att göra en transfer. Det blir helt enkelt alldeles för dyrt annars. Jag kommer att gå två år på college och sedan två år på university.

Det var under utbildningsmässan i stan i början av mars som jag bestämde mig nästan till 100% för att plugga i USA. Ganska konstigt med tanke på att jag länge inte alls varit lockad av landet i väst. I alla fall. Kommer inte riktigt ihåg hur jag resonerade när jag valde men jag visste i alla fall att jag vill vara där det är varmt och soligt större delan av året. Då föll lotten på södra Kalifornien. Kan väl erkänna att serien O.C. inte är helt oskyldig när det gäller inspiration. Scenerna därifrån gjorde mig sugen! Även om jag såklart inser att det inte ser ut så och att jag inte kommer bo i sådana hus i sådant område och inte kommer att se ut som Marissa. Men ändå!

Sedan stod valet mellan två skolor. Santa Monica Community College och Santa Barbara City College. Valde ganska snabbt bort SM (en del av LA) då jag hellre ville bo lite längre från LA där priserna är lite lägre och människorna kanske inte så uppätna vid Hollywoods utseendefixering. Så det blev alltså Santa Barbara City College jag sökte in till (www.sbcc.edu)! Inte helt oväntat i staden Santa Barbara som är belägen ca 15 mil norr om Los Angeles precis vid Stilla Havs-kusten. I samma stad fast en bit från centrum ligger även UCSB, en del av University of California. 

Vad hände då när jag bestämt mig för en skola? Jo, jag hade tidigare kontaktat Kilroy Education(www.kilroyeducation.se) för information om skolan. Jag kontaktade de igen och sa att jag ville söka in. Jag fick då information om vad jag behövde ordna innan och bokade in ett möte med de när de kom ner till Lund i april. Det jag skulle ordna var bl a översättning av betyg, vilket de gjorde till mig mot en avgift på 300 kr. Jag skulle även ha massa olika formulär (bl a en betalnings"form" på ca 300 kr) som jag fått av skolan. Åkte till Lund, fick hjälp att fylla i allt. Sedan var det bara att vänta på besked. Ca tre, fyra veckor senare kom beskedet att jag kommit in! Vilket inte var en överaskning då Kilroy sagt att det i princip var helt säkert att jag skulle komma in. Men det kändes ju skönt att det var säkert! För att bekräfta platsen betalades 3000 kr till skolan. Fick då hemskickat massa dokument om information och andra papper jag sedan behövt ha och behöver vid inresan.

Nästa grej var att så snabbt som möjligt boka flyg och meddela skolan mitt ankomstdatum. Drygt 9000 kr kostade min biljett T o R Köpenhamn-Los Angeles. Hittade resan via www.pricerunner.se. Åker med Seat 24.  

Nästa punkt var att ordna visum. Det var en smärre pärs. Fick en lång lång lista på allt jag behövde ha kirrat innan jag bokade tid på ambassaden. Jag skulle ha ett godkänt foto vilket skapade problem då vissa fotoställen inte kunde utföra sådana och för att jag fick bristfällig information om reglerna. Kolla därför noga upp senaste nytt om fotoregler från Amerikanska ambassaden om du har ärende där. Sedan skulle jag betala en SEVIS på 600 kr och avgift för själva visumet för 850 kr. Jag skulle fylla i tre formulär via internet. Frågorna var jobbiga och trots pappas hjälp tog det ett bra tag att fylla i allt. Jag skulle också ordna personbevis från Skatteverket, vilket dock var snabbt och smidigt gjort.
När allt var ifyllt och betalt bokade jag tid och började sedan klura på Stockholmsresan för att hitta billiga tågbiljetter. Gick väl ganska bra. Betalade drygt 1000 kr T o R och ytterliggare ca 1000 kr för vandrarhem, käk, etc.

Ytterliggare ett göromål som jag började på innan visumresan var boende. Det finns ganska många alternativ. Fick förslag med antagningsbrevet från skolan. Det finns olika "studentresidens" och lägenheter att bo på. Man kan även kolla www.craigslist.com på rooms/shared t.ex.  Jag valde dock att ansöka om att bo hos värdfamilj. Fyllde i ett formulär och fick svar för några veckor sedan. Ska bo hos en famil några kilometer från skolan (hoppas att jag kan cykla, annars finns bussar gratis) där barnen flyttat hemifrån för att utbilda sig. De har två hundar. Där ska också en japanska bo. Hon gå på samma skola som jag. När jag vet mer om familjen ska jag berätta mer!

Sedan har jag köpt försäkring och fixat massa med CSN. Formulär och telefonsamtal och internet. Väldigt viktig del.


Detta var det viktigaste! Under hela tiden har jag haft mailkontakt med Kilroy och har frågat tusen frågor om allt möjligt. Särskilt hur man fyller i alla grejor, CSN etc.

Annars så kan jag bara säga till de som är det minsta intresserade av att åka: ÅK!!! Tveka inte! Att det är många papper och en del pengar innan man ens kommit iväg det tror jag kommer att vara väl värt.


Hoppas ni hade någon nytta av det här. Jag kommer att fortsätta rapportera när jag väl är där såklart!




   




Skolan




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0