Upprörande


Slösurfade runt lite innan och trillade in på en sida för nåt nytt Monopolspel. Det går ut på att Stockholmsgatorna ska bytas ut mot olika orter runt om i Sverige. Kul idé kan tyckas, jag menar allt som inte centrerar och fixeras vid Stockholm är ju välkommet. Men vet ni vad, inte EN enda ort från Skåne finns med. Det finns däremot Karlskrona, Umeå, Växjö etc. Vad fan? Om det nu handlar om städers storlek så Malmö, Lund, hello? Nästan en tiondel av Sveriges totala befolknig bor ju för tusan i Skåne.
När jag ändå är inne på ämnet Skåne så läste jag förra veckan på aftonbladet.se om en dansk som vill ha Skåne av Sverige. Bara det var ju helt bisarrt (eller ska det va med två "s"?). När det sedan dessutom finns en omröstning om "Skåne bör tillhöra Danmark" så tycker nätan 50 (!) procent av läsarna det. Och det är många som läser aftonbladet ska jag säga er. Surfade sedan vidare på facebook bland alla klubbar som finns. När jag sökte på "Skåne" kom klubbar med namn som "Gräv bort Skåne", "Bänd Bort Skåne" och "Bevara Skåne Danskt". Jag blev chockad. Särskilt när jag såg skåningar som var med. OK att de som "inte förstår" skånska och som bor uppåt landet skulle vilja det. Men vill verkligen vi skåningar tillhöra Danmark (igen)? Känner vi oss danska? Inte jag iaf... Även om jag tänker på Köpenhamn före Sthlm om någon säger huvudstad. Men nej, jag vill nog hellre vara svensk. Ja det vill jag.

Såg att Matilda (http://ttilda.blogg.se) börjat blogga igen! Efter lite tjat från mig faktiskt. *Blink blink*


Frågan är vad man ska göra nu. Sjukt nog måste jag gå upp halv åtta imorgon. Det har jag inte gjort på... länge. Har inte somnat före kl 2 på... väldigt länge. Jag vet, det är illa illa illa. Men jag går på nån slags Barcelona-tid fortfarande. Jag kan inte somna nu. Fast jag vill inte heller, kan ju ha med det och göra. Vill kolla mer Sex and the City men det känns inte så hälsosamt med tanke på att jag redan sett en disc (=åtta avsnitt, eller sex, nej åtta).


Hej hej,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0