Världen är ond

Igår kväll såg jag filmen "Hooligans". Den handlar om en kille (Elijah Wood) som blir kickad från sina journaliststudier vid Harvard för att hans rumskompis gömt knark i hans garderob. Han "flyr" till England där hans syster bor. Där börjar han hänga med systerns svåger som är en huligan för West Ham United. Han börjar följa med på matcher och slåss mot andra lags "firmor". Det är i princip ett öppet krig som slutar i tragedi. Mer ska jag inte säga om ni skulle vilja se filmen.

Det är sorgligt att se hur mycket ondska det finns i världen. Hur människor kan viga sina liv åt att slåss för ett fotbollslag. Självklart finns det nåt djupare problem än att man vill göra allt för sitt lag. Det är ju inte fotbollen det handlar om, egentligen. Det måste handla om ett sätt att ge uttryck åt ett hat som många verkar bära på. Ett hat mot kanske allt och alla, i varje fall inget specifikt. Men det blir lättare att ge hän åt sitt hat om man kan specificera det och rikta det mot en särskild grupp. Gruppen blir i det här fallet motståndarlagen. Särskilt visa lag som man varit fiender med så länge folk kan minnas. Egentligen finns det ingen anledning till detta har, men det är så det alltid har varit och det är ingen som ifrågasätter varför dessa lag ska hatas.

Hursomhelst som blir jag så ledsen av sådana här filmer. Det visar bara hur sjuk världen är och hur dåligt så många mår. Men även om filmen inte direkt är upplyftande så kan jag rekomendera den. Och tTrots allt fruktansvärt våld. Jag höll för ögonen under de flesta våldsscenerna (jag gör alltid det när jag ser film för jag hatar verkligen våld och tål inte att se det). Fast egentligen är ljuden värre...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0