City of Angels


Lördag: Vaknade snortidigt (halv sex), fixade en bagel och några lussebullar att ta med. Pat skjutsade mig snäll som han är (och så går han ändå upp med hundarna vid den tiden) och så hämtade vi Sarah. Tog en latte på Starbucks i väntan på Greyhound-bussen för att vakna till liv. Halv åtta gick den och vi åkte 101 med stopp i Oxnard ner till Los Angeles. Nästan tre timmar senare var vi framme i Hollywood där vi gick till vårt hostel men kunde inte checka in för senare. Så vi drog ut på stan :) Började med Forever 21 och H&M där fyndades (iaf på det förstnämnda). Sedan spanade vi in en stora mallen lite och började sedan ta oss mot Venice Beach. För er som inte varit i L.A. eller som helt enkelt inte har så bra koll så kan jag meddela att staden är STOR. Stor till ytan framförallt. Allt är väldigt utspritt och det tar tid att ta sig mellan. Men det gick förvånsvärt bra att åka buss och metro tycker jag! Väl framme i Venice var det blåsigt och kallt men soligt! Har varit på Venice Beach innan och det är ett märkligt ställe. Man vet inte riktigt om man gillar det eller inte men jo jag gör nog det. Det är charmigt på nåt sätt. Turistaffärer blandas med caféer och uteliggare som säljer grejor de gjort. Bob Marley är poppis och här och var luktar det majja (fast inte så påtagligt som en bit från Walk of Fame...). Här finns även bla basketplanen från filmen "American History X" som ju utspelar sig i Venice.  Sedan tog vi oss tillbaka till vandrarhemmet för att checka in, vilket tog en tid med bussen såklart. Gick ut och käkade på en retroaktig diner, Johnny Rockets där vi käkade sjukt goda hamburgare och jag drack strawberry milkshake. :) Sedan gick vi på bio på Chinese Theater där vi såg "The Boy in the Striped Pajamas" som verkligen är jättebra! Men väldigt hemsk och ögonen var ju inte direkt torra när vi gick därifrån... Somnade gott av utmattning strax efter midnatt.


@ Venice Beach. Många fina målningar på husen.


Venice Beach


Dinner @ Johnny Rockets. Yum!


En snäll man tog kort på mig och Sarah i mallen :)

Söndag: Började dagen med frulle på Starbucks och kollade kartor och sådär. Mysigt att äta frukost länge och bara hänga tills man vaknat till liv. Strålande sol och "frisk" luft. Sedan begav vi oss till Beverly Center som är en helt sjukt stor mall. Återigen tog vi bussen vilket är bra för man får se mycket på vägen. Tyvärr får man också se de lägst stående i samhället för det är de fattiga som åker buss. Vi var ibland typ de enda vita på bussen och Sarah var garanterat den enda blonda ;) I mallen hittade vi ett stort H&M där jag handlade underkläder och en julaklapp. Sedan vandrade vi runt där ett tag och lunchen blev på Pinkberry som är typ frozen yoghurt med färska bär. Gott och ett nyttigt alternativ till glass antar jag. Fortsatte till fots till Melrose Avenue där många affärer låg. Bla världens schystaste Paul Frank-affär det bjöds på rosa kakor med mjölk (som iofs smakade skumt) och alla blev fotograferade med apan och så fick man fotot när man gick därifrån! Vandrade runt ett tag, hittade ett Target där jag köpte "Twilight"-boken som ju är extremt hypad och sägs vara en riktig page-turner. Så den ska jag hugga in på ikväll.  Sedan skulle vi ta bussen tillbaka till vandrarhemmet och hämta väskorna. Det var redan mörkt ute och kallt och vi fick vänta på bussen i fan nästan en timme! Men vi skaffade en ny skum vän som var typ en av en handfull människor som på tal om inget sa till oss "You guys are from Sweden, right?". (Tror att Sarah hade mycket med detta att göra och såklart det faktum att vi pratar svenska!). När vi kom till hostelet sa receptionisten att en storm väntades så vi rekomenderades att kolla med Greyhound. Men det visade sig vara lugnt, även om det kom att regna en jäkla massa senare. Men det var tid att vi kom tidigt till busstationen för det visade sig att vår buss inte avgick från den! Så vi panikade lite men tog oss sedan med metro och buss till rätt station i downtown L.A. Att döma av det jag sett från bussen så vill jag bara säga att downtown L.A. är inget ställe man vill befinna sig på! Särskilt inte till fots på kvällen. Kom fram till Greyhound-stationen som var stor med massa avgånger till ställen som Texas och Oregon... Väntade ett tag och sedan kom bussen och det var rätt mysigt att sitta där i mörket och se L.A:s skyskrapor från motorvägen, samtidigt som regnet föll och jag hade schysst musik i lurarna. Kom hem till ett regnigt Santa Barbara som kändes så litet! Hoppade snabbt in i en taxi och åkte hemåt. 


Jag ska fylla på med bilder från söndagen men just nu funkar det inte på bajs-blogg.se :( Bilderna är Sarahs för min kamera är ju sönder. Så kredd till Sarah och hoppas det gick bra att jag snodde bilderna :P

Kommentarer
Postat av: Sarah

klart du fick sno bilderna! Hellugnt! =)

2008-12-17 @ 07:05:16
URL: http://www.sarahgustavsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0